Uitslapen, koffie leuten en croissants eten

18-01-2011

Daar was ik weer. Even een kleine update tussendoor. Er is het e.e.a. gewijzigd in mijn plannen wat het opleidingstraject betreft. In 1e instantie had ik gedachten om na het behalen van mijn privé brevet, uren op te gaan bouwen voor het commercieel brevet, waarbij in het laatste gedeelte te beginnen aan de ATPL (Airline Transport Pilot License) theorie. Maar aangezien de regelgeving voor de examens van het ATPL theorie-gedeelte wijzigt, heb ik besloten om het om te gooien.

Het is namelijk zo, dat als je VOOR 1 April je eerste ATPL examen doet, je 15 vakken hoeft te doen (is de oude regelgeving nog), en als je NA 1 April je eerste ATPL examen doet, er 22 moet halen! Dit geldt alleen als je zowel helicopter als fixed wing wil gaan halen. Juist, je snapt het al, ik wil beiden gaan doen. Eerst beroeps helicopter halen, daarna beroeps vleugelvliegtuigen. De combinatie heli-vliegen en zakenjets bijvoorbeeld, lijkt me een prachtig.

Lang verhaal, maar kort komt het hier op neer, dat ik ontslag genomen heb van mijn huidige job, om full-time als thuisstudie tegen de ATPL theorie aan te gaan! Oke, een hele uitdaging, geen inkomsten meer, maar met alles heb ik rekening gehouden. (tenminste, dat hoop ik :-) ) Dus ja, weer heel wat anders kan ik zeggen. Lekker uitslapen, croissants eten, koffie leuten, beetje films kijken.. Helaas, dat zit er niet in. Eerdaags komen de boeken/mappen binnen, en gaat het feest beginnen. Maar tot die tijd heb ik genoeg te doen. Doordat ik alsmaar met het vliegen bezig was/ben, is er hier heel wat blijven liggen dat ik nu mooi kan afhandelen, zoals menig hobby de deur uit doen, verkopen.. Interesse?? ;-)

Maar er is ook nog gevlogen! Zoals ik in de vorige blog aangaf, heb ik een vergunning om thuis te mogen landen. 18 December 2010 stond dat in de agenda, en het resultaat kun je hieronder vinden in de video..:



Tot de volgende maal!
5 Responses
  1. wim ijpelaar Says:

    Wilfred
    ik lees over dat jij 19 februari boven FlevOnice vloog en dat je film materiaal en foto s had kan ik daar ook wat van krijgen voor op mijn site te plaatsen /

    Groetten Wim Ijpelaar


  2. Wilfred Says:

    Dag Wim, dank voor je reactie. Uiteraard kan dat, alleen heb ik dan even je mailadres nodig. Dan kan ik het filmpje en de foto sturen.

    Groeten Wilfred


  3. Anoniem Says:

    Beste wilfred,

    Ik lees al enige tijd je blog en ik vind het heel erg interessant, vooral de filmpjes zijn erg mooi. Ik zit ook te denken om de vliegopleiding te gaan volgen maar ik ben eerst informatie te winnen over de kosten van de opleiding. Ik zou graag beroepsvlieger willen worden maar ik vind heel erg weinig open vacatures staan en ben bang dat ik na het behalen van mijn brevet niet aan de bak kan als helikopterpiloot. Zou jij mij iets kunnen vertellen over de kosten van de opleiding (waarschijnlijk heb ik dan CPL/ATPL nodig)en over de kans om ook daadwerkelijk beroepsvlieger te worden?

    Ik hoop een berichtje van je te ontvangen.

    Mvg,

    Jeroen


  4. Wilfred Says:

    Dag Jeroen,

    dank voor je reactie. Totale kosten van de opleiding kan erg verschillen, doe je het in Nederland, of buitenland, integrated of modulair, wil je alleen je CPL of ook de IR halen, ga zo maar door. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Dat maakt het ook weer wat lastiger om voor jezelf de juiste route te kiezen. Zelf ben ik hier ook een tijdje mee aan het speuren geweest, het is niet iets wat je van de 1 op de andere dag weet.

    Daarom raad ik je aan, www.airwork.nl te bezoeken, daar vind je heel veel informatie in het forum, en daar kun je al een bepaald beeld krijgen wat de mogelijkheden zijn en eventuele kosten. Haal eruit wat naar jouw idee gemeend en relevant is, je moet er een beetje doorheen lezen, je vind er namelijk ook behoorlijk wat onzin en overbodige info. Met die info op zak, ga je informeren bij bedrijven. Via mail, bellen en bij bedrijven langs. De school waar ik les, kan je sowieso een uitgebreide, vrijblijvende briefing geven over het traject.

    Met bovenstaande info zul je misschien begrijpen dat het moeilijk is om een bepaald bedrag te noemen, per persoon is dat verschillend. Tenminste, de modulaire route.

    Mocht je verder nog vragen hebben, mail me maar: wilfredboerendans at gmail punt com.
    De vliegschool, vraag maar naar Rob: www.rotorandwings.nl

    Succes!
    Groeten Wilfred


  5. Wilfred Says:

    Jeroen,

    ik vergat even in te gaan op je vraag over de vacatures. Het is inderdaad een beroerde markt, daarom moet je, als je de uitdaging aangaat, je ook niet concentreren op alleen maar Nederland, maar wereldwijd. Het kan best zijn dat ik na m'n opleiding ergens anders in de wereld aan de slag ga. Dat moet je dus wel meenemen in je beslissing. Voor alleen Nederland kun je het nagenoeg vergeten.

    De markt lijkt voorzichtig iets te verbeteren, maar 1 klap in de markt, en we zijn weer terug bij af. Komt ook nog eens bij, dat er heel wat jongens met papieren klaar zijn, en wachten op werk. Dus je sluit achteraan in de rij, bij wijze van..

    Groeten Wilfred