En jouw droom is..? Tevens de skill-test en het speeluurtje..

30-05-2010
Zojuist de uitzending van de finale van X-factor gezien, die ik altijd alle uitzendingen hebt gevolgd. Ik hou ook erg van muziek, wat dingetjes in de muziek gedaan voor de hobby, speel al jaren keyboard, waar ik ook erg m'n gevoel op kwijt kan. Waarom begin ik nu over X-factor zul je denken.. Dit omdat ik daar ook allemaal mensen zie, die hun droom achterna jagen. DAT vond ik vooral het mooie aan alle afleveringen. En DAT is wat ik eigenlijk ook wil meegeven voor iedereen die dit leest: Als je een droom hebt, en je krijgt de kans, pak hem dan aan! Vaak krijg ik te horen, de opleiding kost erg veel geld, en het risico dat je een baan krijgt is zo klein, waarom begin je er dan aan.. Maar ik zal blijven doorgaan, net zolang tot ik op de plek zit waar ik me goed voel. En al duurt het bij wijze van spreken m'n hele leven om de lening af te lossen, geld is niet het belangrijkste.. Als ik m'n droom kan waarmaken ben ik pas een tevreden man.. En ik ben ondertussen hard bezig om die droom te verwezenlijken, het gaat me eigenlijk niet snel genoeg zo naast m'n fulltime baan, maar te snel is ook niet goed. Maar m'n punt is, ook buiten de luchtvaart om: Follow your dream, if you can!

Ha, even m'n gevoel kwijt op het toestenbord van de laptop, is een keer wat anders dan op een keyboard. Maar goed, de praktijklessen. Vorige week zaterdag stond de skill-test in de planning, een soort tussentijdse praktische toets. Dit om te kijken in hoeverre je het leerproces goed genoeg oppikt en of er inderdaad wel een kans van slagen op een brevet in zit. Ik moest alle oefeningen laten zien die in de lessen er voor geweest waren, om te bewijzen dat ik dat wel kon. Normale, klimmende en dalende bochten maken, koers en hoogte houden, snelheid verlagen/verhogen en toch op hoogte blijven, circuit vliegen, hoveren, taxiën, neerzetten, oppakken, alles kwam aan bod. Ik was er redelijk tevreden over. En het advies was: DOORGAAN! Heerlijk.. Na mijn les moest nog iemand anders even vliegen op de heli, waarbij diegene moest doen alsof de instructeur en ik passagiers waren. Dit voor zijn commerciële brevet. Dus nog mooi even een ritje als passagier meegepikt, is nooit weg natuurlijk :-)

Gisteren stond voor het eerst 2 lessen op 1 dag in de planning, behoorlijk intensief kan ik je vertellen. Gisteravond was ik daarom wat minder gezellig voor de vrienden, maar ach, je weet waar je het voor doet. Even een flugeltje extra, en je knapt weer op. Het begin van de eerste les ging niet zo denderend, terwijl ik me wel fit voelde. Ik deed bij de startprocedures een verkeerde handeling waardoor de motor afsloeg. En bij het circuit uitvliegen moet je op de voorgeschreven hoogte het circuit verlaten, maar daar bleef ik rustig doorklimmen, dus greep de instructeur in. Maar...van je fouten leer je het meest, dus dit zal me niet meer gebeuren. De eerste 10 minuten ben ik dus niet zo trots op, snap ook niet hoe ik het had, maar na die 10 minuten kwam het weer in me los. Het ging weer heerlijk.. Veel getaxied, gehoverd, hover autorotatie, running take off.. Het zijn allemaal termen, maar ik zal proberen uit te leggen wat ik gisteren allemaal heb mogen spelen met de heli, want dat was het, SPELEN :-)

Een vierkantje hoveren, 1 meter boven de grond, dus eigenlijk een vierkant rondje om de heli landingsplaats hoveren. Bij elke hoek, 90 graden verder draaien en dan naar het volgende punt. Maar dan met zulk strak beleid dat het moet lijken alsof je op een geleiderail vastzit, zo precies moet het. En dat terwijl de wind nog steeds uit dezelfde hoek blijft komen, dus elk gedeelte van het vierkant staan je controls op een andere manier. Je bent dus eigenlijk continu aan het spelen met de controls, de heli en de wind. Jij bent de baas, niet de wind of de heli! Daarna datzelfde vierkantje met de neus 1 kant op, gedurende het hele vierkantje. Al schuifend naar links toe, tot de 1e hoek. Nu dat gedeelte achteruit taxiën. Dat gaat eigenlijk op gevoel, je hebt van te voren gekeken of er niet wat achter je zit, daarna kijk je weer voor je en stuur je op je gevoel de heli in z'n 'achteruit'. Daarna schuivend naar rechts, naar de hoek, en het vierkantje weer afmakend naar je beginhoek, gewoon naar voren taxiën. Misschien omschrijf ik het niet helemaal begrijpelijk, het beste kun je het gewoon zien of meemaken, en dat laatste mag je als ik m'n brevet op zak heb, of ga het zelf ervaren! :-)

Wat ook leuk was, als een soort sleetje in de sneeuw, al skiënd door het gras heen schuiven. Eerst rechtuit, waarbij de heli iets voorover hangt, niet teveel, anders duik je de grond in.. Daarna ook met bochtjes, dus terwijl je glijdt, naar links hangen zodat je op de linkerskid aan het 'skiën' bent, daarna op de rechter proberen. Nu snap je misschien wat ik bedoel met 'spelen'. Bovenstaande zul je met een vliegtuig nooit redden. Dat maakt heli-vliegen zo leuk!

Ook zijwaarts taxiën op de taxibaan heb ik gedaan. Erg leuk! Je gaat eigenlijk gewoon rechtuit, en terwijl je de gele taxi-lijn blijft volgen, draai je de heli langzaam 90 graden naar rechts, zodat je zijwaarts over de taxi-baan taxiëd. En terwijl je nog steeds blijft zorgen dat je over de gele lijn blijft gaan, weer bijdraaien, rechtuit taxiën en nu over links. Dat 'spelen' kreeg ik allemaal in de 2e les gistermiddag, en ik had gedacht dat die juist minder goed zou gaan, omdat de 1 uur vliegen al veel concentratie van je vergt. Maar juist de 2e ging beter dan de 1e les.

Conclusie: ik heb heerlijk gespeeld gisteren, het weer was ook weer goed, vooral die 2e les het meest genoten van alle lessen tot nu toe. Dus dat ik dan gisteravond moe was, vond ik niet zo erg, er was een zeer voldaan gevoel voor in de plaats van die dag. Op naar aanstaande vrijdag, de volgende 2 lessen!

Als laatste heb ik nog een video voor jullie in petto, deze is vorige week tijdens de les gemaakt, het oefenen van een autorotatie - noodlanding: