Les 6 en radio babbelen

10-05-2010

Les 6 stond die dag in de planning, 5 dagen later dan les 5. Je ziet het, de rem is er af! In deze blog wil ik het niet hebben over de praktijkles vliegen, die was kort samengevat: pittig, veel hoveren, taxiën, neerzetten, oppakken, 3x circuit vliegen (opstijgen, rondje vliegen en gelijk weer landen) en dat met een leuke crosswind (zijwind) die op zijn manier de heli en dus mij het moeilijk maakte. Maar wel erg leerzaam.

In deze blog wil ik de eerste RT praktijkavond doornemen. RT staat voor Radio Telefonie, hetgeen inhoudt dat je weet hoe je op de juiste manier communiceert vanuit de lucht met een luchtverkeersleider op de grond. Ik kwam rond half 7 's avonds thuis van het vliegen, snel gegeten, daarna gelijk de computer opgestart om in te loggen. 'In te loggen..?' Ja, die praktijkcursus is heel handig opgezet:

Vroeger werden de lessen klassikaal gegeven bij bijv. een vliegschool. Tegenwoordig met internet gaat dat wat handiger. Iedereen volgt de les thuis via het internet. Het enige wat je nodig hebt, is een headsetje (Thanks Bart...eh....Cordys) computer of laptop en uiteraard een internetverbinding. Je moet wat software installeren, inloggen, en hup, opeens zit je met 7 man (ons klasje) te babbelen met elkaar over internet. Zo kun je dus thuisblijven, en een ander voordeel is, dat je elkaar niet ziet. In het echt met het vliegen zie je elkaar ook niet, dus het maakt het alleen maar realistischer.

Eerst werd even de voorstel-rondje gedaan, even uitleggen wie je bent en wat je doet. Daarna het eerste hoofdstuk vluchtig doorgenomen die we opgestuurd hadden gekregen per post, en toen begon het echte werk. Alle 6 cursisten kreeg een opdracht, wat er feitelijk gebeurd, 6 man die 'vliegt' en de 7e man is de luchtverkeersleider. Een opdracht die ik o.a. moest doen:

De N555BK is een Cessna Citation die geparkeerd staat op de East Apron van
Schiphol. Je hebt ATIS informatie Q ontvangen. Begin met het maken van een proefoproep op Schiphol Delivery frequentie (121.900), je bent een VFR vlucht naar Bremen.


Ter verduidelijking, N555BK is het registratienummer van je vliegtuig (Cessna Citation) en ATIS is een automatisch gesproken weerbericht op een bepaalde freqentie met volgletter Q. VFR betekent letterlijk, Visual Flight Rules: vliegen onder zichtcondities.

Bovenstaande opdracht moet je dan uitwerken tot normale communicatie, die gebruikelijk is in de luchtvaart. Alle 6 zaten we elk om beurt met de luchtverkeersleider te babbelen, oftewel je opdracht te 'vliegen'. Bijvoorbeeld je motor mogen starten, moet je ook voor toestemming vragen, dat gaat dan als volgt:

Vliegtuig:
‘Cessna Citation, Parked at Schiphol East,
VFR to Bremen, Information Quebec (received),
Request start-up, N555BK’


Luchtverkeersleider:
‘NBK, roger,
Startup is approved
Information Q is correct
QNH 1003
Time is .02, runway 22’


Vliegtuig:
‘Start-up approved
QNH 1003
Runway 22
Time checked, NBK’


In het eerste gedeelte vertel je eigenlijk wie je bent en wat je wilt, de luchtverkeersleider reageert daarop, en geeft toestemming om je motor te starten. Die gegevens die hij doorgeeft, noem jij daarna opnieuw op om er zeker van te zijn dat er niet iets verkeerd verstaan is. Zo deden we ieder een 3-tal opdrachten, en als laatste bekeken we samen online een aantal plattegronden van 5 verschillende grote luchthavens, zodat je weet wat en waar je iets op een luchthaven vindt.

Gelukkig had ik van te voren een Red-Bull gehad, dat was zeker nodig na zo'n pittig dagje vliegen. En Engels is al niet mijn sterkste kant, dus ik moest de aandacht 's avonds nog goed er bij houden! Ik ben ook bezig met een cursus Engels, om alles bij te schaven, series/films bekijken zonder ondertiteling, engelse boeken lezen, maar je kunt niet alles tegelijk.. :-) Maar we stomen rustig door, het 1 na het ander.

Aanstaande maandag gaan we nog een leuk dagje beleven. Met een aantal leerlingen van de vliegschool richting vliegveld Eelde, om daar wat te oefenen met brandblussen e.d. op vliegtuigen. Vooraf moet je ook weer wat leren, wat vanavond in de planning stond en nog staat, maar ik dacht opeens dat ik eerst bovenstaand verhaal maar eens uit de mouw moest gaan schudden, want de komende dagen gaat er anders toch niet van komen..
Druk druk druk.. Maar we blijven lachen :-)
2 Responses
  1. Hallo Wilfred,

    Via de welbekende site EP.Com ben ik op jou blog terecht gekomen en eerlijk is eerlijk.
    ik vind het PRACHTIG om te lezen hoe jij je opleiding ervaart en dat ook kunt omzetten in text !

    Mijn oom is heli piloot bij HeliHolland dus "ergens" heb ik wel iets met heli's :)

    Maar kort samengevat Wilfred, GA ZO DOOR ! en ik blijf jou blog zekers volgens!
    Veel succes met je vervolg.

    Mvg,
    Robbert Nijholt
    bobofm@chello.nl
    Loc: Mildam (jelle Town:) )


  2. Wilfred Says:

    Hoi Robbert!

    Dank voor je reactie, doet me goed dat er mensen van genieten! Daar doe ik het bloggen o.a. ook voor!

    Is hij daar instructeur bij HH?

    Ook op de FM willen we in de lucht blijven, maar dat is niet zo vaak meer helaas..

    Groeten Wilfred