05-05-2010
Laat ik beginnen met de 3 theorie examens, die ik 13 april moest afleggen. Navigatie, menselijke beperkingen en radio telefonie. Voor de beide laatste vakken maar ieder 1 fout, en navigatie 3 fout. Mooie resultaten dus. Leuk om te vermelden waar ik wel trots op ben, dat ik later een mailtje kreeg van de vliegschool, waarin stond dat ik alles (de andere 4 in februari) in een recordtijd gehaald had. (de theorie naast je volledige baan doen). Dus dat is ook weer een mooie opsteker voor de commerciële theorie die later komt: dat moet dan ook wel goed komen lijkt me.
Bevrijdingsdag, vele mensen genoten van de vele festivals, maar ik genoot die middag van de vrijheid in het luchtruim. En wat een prachtig weer hadden we opnieuw. De punten die ik me voorgenomen had van de vorige les, had ik i.i.g. in me zak, letterlijk: ik was op tijd, aantal 50 centen mee voor dat bruine vocht en na de les geen afspraak gepland. Maar goed ook, gisteravond was ik pas kwart voor 9 thuis, en dat vanaf 14:00 op het vliegveld.. Dat het zo'n lange dag werd, was omdat we uitgebreid naar het weer gekeken hebben, uitgebreide pre-flight inspectie gedaan, ruim een uur gevlogen, en een lange debriefing na de tijd gehad, tevens de weekenden vastgelegd tot de zomervakantie om elke zaterdag 2 uur te lessen. Zal tevens tussendoor nog wat vrije dagen van het werk opnemen, om nog wat meer uren te kunnen pakken.
De andere lessen waren ook erg leerzaam, maar die van gisteren toch wel het meest tot nu toe vond ik. Alles uitgebreid behandeld, en na een uur vliegen moesten we tanken, had je even rust, en bij het vertrekken van de pomp had ik echt zoiets van, 'ik wil nog een uur..'..
Maar wat is er deze les gebeurd? In elke blog wil ik een bepaald onderdeel behandelden, zodat de blogs niet een saaie opsomming van punten worden, het moet wel leuk leesbaar blijven. Daarom deze keer: Het vliegen over je eigen huis..
In eerste instantie zou ik vandaag lessen, maar de instructeur belde dinsdag met de vraag of ik niet een dag eerder kon. Prima, het maakte voor mij niet uit. Toen bedacht ik me opeens dat het misschien wel leuk zou zijn, om voor Pa, die die dag jarig was, over ons huis te vliegen. Hij is ook altijd gefascineerd door het vliegen. Dus aan de instructeur gevraagd of dat mogelijk was: 'geen probleem' en na het opstijgen van Lelystad, direct richting het Veluwemeer, over een eilandje, richting Nunspeet en daar begon het zoeken voor me. Ik kan je vertellen dat wegen en huizen zoeken vanuit de lucht erg moeilijk is. Het wegennet lijkt opeens totaal anders dan hoe je denkt dat het eruit zal zien als je altijd in een auto rijdt. Dus je gaat op zoek naar herkenningspunten. Nunspeet kun je zien liggen, en ik wist dat ik dan zoeken moest tussen Nunspeet en het Veluwemeer in. Tegelijkertijd op zoek naar een aantal schuren van de buurman, die als rijtjeswoningen aan elkaar geplakt zijn.Op een gegeven moment zag ik die, maar het huis wat er bij stond, klopte niet met die van de buurman. Maar ik had wel een idee, een kilometer hier verderop van huis, heeft iemand die zelfde schuren. Zo wist ik wel dat ik in de buurt zat. Dus maar gewoon recht er op af, en hoe dichter je het nadert, des te beter je de omgeving herkent. Het duurde dus niet lang, of ik zag ons huis liggen. Ondertussen moet je zelf nog blijven vliegen, dat gek genoeg al gedeeltelijk automatisch gaat, zonder dat je er bij nadenkt.
Thuis werd voor de buren de verjaardag gehouden van Pa, en Ma wist ervan dat ik zou overvliegen. Toen zij op een gegeven geronk hoorde, riep ze: 'Dat moet Wilfred zijn die overvliegt!' Iedereen snel naar buiten, maar helaas...... Het was een sportvliegtuig.. Toen begon bij iedereen wel een lichtje te branden: waarschijnlijk komt die gek van 26 zo overvliegen. We waren pas later vertrokken vanaf Lelystad, doordat we alles uitgebreid behandeld hadden, dus rond etenstijd kwam ik pas aantoeren richting huis. Eerst recht over het huis heen, rechterbocht ingezet, en daar zag ik Pa en Ma al buiten staan. Even een 8-tje ingezet, om nog eens goed over te vliegen, de instructeur zat ondertussen met m'n camera foto's te maken. Toen voelde ik me al wat piloot: 'Hij is fotograaf, ik moet zorgen dat ik zo strak mogelijk vlieg in de bocht, zodat hij zo goed mogelijk de foto's kon schieten..' Terug naar de werkelijkheid: ik ben bezig met praktijkles 5. De buren hadden hun avondeten onderbroken hoorde ik later, die stonden in no-time ook bij Pa en Ma te zwaaien. Ik denk omhoog, kan me niet voorstellen dat iedereen naar elkaar zwaaide op 30 m2 ;-) Al met al een erg mooi gezicht vanuit de lucht, geeft een heerlijk gevoel kan ik je zeggen, zelf vliegen over je eigen thuis.
Maar er moest ook nog gelest worden, ik moest het taxiën en hoveren nog menig keer oefenen, dus de vlucht ging weer verder richting Harderwijk. Bij Zeewolde nog wat oefeningen gedaan, richting het vliegveld en daar na de landing bovengenoemde punten geoefend.
Leuk detail: toen we ons huis naderen, zei de instructeur dat dat een prima plek is om ook eens te landen. Gaaf! Dus dit gaat zeker in de toekomst nog gebeuren, een belevenis die je zeker hier ook weer terug gaat vinden! Ook m'n gedachte dat Marine en Luchtmacht uit m'n hoofd moeten, is weer terug gekeerd: Hoorde van de instructeur dat iemand ouder dan 26, gedeeltelijk eerst commercieel gelest, nu bij de Luchtmacht vliegt, omdat ze te kort komen. Dus de mogelijkheid is altijd nog aanwezig! Dat deed me goed toen ik dat hoorde. Ik zie mezelf al in een heli van de Marine vliegen..Droom droom droom.. Maar ook trauma en KLPD lijkt me gaaf: dat ik in deze wereld wil blijven is zeker, waar ik uiteindelijk terecht kom: nog geen idee..
A.s. maandag is de volgende les: stay tuned!
Laat ik beginnen met de 3 theorie examens, die ik 13 april moest afleggen. Navigatie, menselijke beperkingen en radio telefonie. Voor de beide laatste vakken maar ieder 1 fout, en navigatie 3 fout. Mooie resultaten dus. Leuk om te vermelden waar ik wel trots op ben, dat ik later een mailtje kreeg van de vliegschool, waarin stond dat ik alles (de andere 4 in februari) in een recordtijd gehaald had. (de theorie naast je volledige baan doen). Dus dat is ook weer een mooie opsteker voor de commerciële theorie die later komt: dat moet dan ook wel goed komen lijkt me.
Bevrijdingsdag, vele mensen genoten van de vele festivals, maar ik genoot die middag van de vrijheid in het luchtruim. En wat een prachtig weer hadden we opnieuw. De punten die ik me voorgenomen had van de vorige les, had ik i.i.g. in me zak, letterlijk: ik was op tijd, aantal 50 centen mee voor dat bruine vocht en na de les geen afspraak gepland. Maar goed ook, gisteravond was ik pas kwart voor 9 thuis, en dat vanaf 14:00 op het vliegveld.. Dat het zo'n lange dag werd, was omdat we uitgebreid naar het weer gekeken hebben, uitgebreide pre-flight inspectie gedaan, ruim een uur gevlogen, en een lange debriefing na de tijd gehad, tevens de weekenden vastgelegd tot de zomervakantie om elke zaterdag 2 uur te lessen. Zal tevens tussendoor nog wat vrije dagen van het werk opnemen, om nog wat meer uren te kunnen pakken.
De andere lessen waren ook erg leerzaam, maar die van gisteren toch wel het meest tot nu toe vond ik. Alles uitgebreid behandeld, en na een uur vliegen moesten we tanken, had je even rust, en bij het vertrekken van de pomp had ik echt zoiets van, 'ik wil nog een uur..'..
Maar wat is er deze les gebeurd? In elke blog wil ik een bepaald onderdeel behandelden, zodat de blogs niet een saaie opsomming van punten worden, het moet wel leuk leesbaar blijven. Daarom deze keer: Het vliegen over je eigen huis..
In eerste instantie zou ik vandaag lessen, maar de instructeur belde dinsdag met de vraag of ik niet een dag eerder kon. Prima, het maakte voor mij niet uit. Toen bedacht ik me opeens dat het misschien wel leuk zou zijn, om voor Pa, die die dag jarig was, over ons huis te vliegen. Hij is ook altijd gefascineerd door het vliegen. Dus aan de instructeur gevraagd of dat mogelijk was: 'geen probleem' en na het opstijgen van Lelystad, direct richting het Veluwemeer, over een eilandje, richting Nunspeet en daar begon het zoeken voor me. Ik kan je vertellen dat wegen en huizen zoeken vanuit de lucht erg moeilijk is. Het wegennet lijkt opeens totaal anders dan hoe je denkt dat het eruit zal zien als je altijd in een auto rijdt. Dus je gaat op zoek naar herkenningspunten. Nunspeet kun je zien liggen, en ik wist dat ik dan zoeken moest tussen Nunspeet en het Veluwemeer in. Tegelijkertijd op zoek naar een aantal schuren van de buurman, die als rijtjeswoningen aan elkaar geplakt zijn.Op een gegeven moment zag ik die, maar het huis wat er bij stond, klopte niet met die van de buurman. Maar ik had wel een idee, een kilometer hier verderop van huis, heeft iemand die zelfde schuren. Zo wist ik wel dat ik in de buurt zat. Dus maar gewoon recht er op af, en hoe dichter je het nadert, des te beter je de omgeving herkent. Het duurde dus niet lang, of ik zag ons huis liggen. Ondertussen moet je zelf nog blijven vliegen, dat gek genoeg al gedeeltelijk automatisch gaat, zonder dat je er bij nadenkt.
Thuis werd voor de buren de verjaardag gehouden van Pa, en Ma wist ervan dat ik zou overvliegen. Toen zij op een gegeven geronk hoorde, riep ze: 'Dat moet Wilfred zijn die overvliegt!' Iedereen snel naar buiten, maar helaas...... Het was een sportvliegtuig.. Toen begon bij iedereen wel een lichtje te branden: waarschijnlijk komt die gek van 26 zo overvliegen. We waren pas later vertrokken vanaf Lelystad, doordat we alles uitgebreid behandeld hadden, dus rond etenstijd kwam ik pas aantoeren richting huis. Eerst recht over het huis heen, rechterbocht ingezet, en daar zag ik Pa en Ma al buiten staan. Even een 8-tje ingezet, om nog eens goed over te vliegen, de instructeur zat ondertussen met m'n camera foto's te maken. Toen voelde ik me al wat piloot: 'Hij is fotograaf, ik moet zorgen dat ik zo strak mogelijk vlieg in de bocht, zodat hij zo goed mogelijk de foto's kon schieten..' Terug naar de werkelijkheid: ik ben bezig met praktijkles 5. De buren hadden hun avondeten onderbroken hoorde ik later, die stonden in no-time ook bij Pa en Ma te zwaaien. Ik denk omhoog, kan me niet voorstellen dat iedereen naar elkaar zwaaide op 30 m2 ;-) Al met al een erg mooi gezicht vanuit de lucht, geeft een heerlijk gevoel kan ik je zeggen, zelf vliegen over je eigen thuis.
Maar er moest ook nog gelest worden, ik moest het taxiën en hoveren nog menig keer oefenen, dus de vlucht ging weer verder richting Harderwijk. Bij Zeewolde nog wat oefeningen gedaan, richting het vliegveld en daar na de landing bovengenoemde punten geoefend.
Leuk detail: toen we ons huis naderen, zei de instructeur dat dat een prima plek is om ook eens te landen. Gaaf! Dus dit gaat zeker in de toekomst nog gebeuren, een belevenis die je zeker hier ook weer terug gaat vinden! Ook m'n gedachte dat Marine en Luchtmacht uit m'n hoofd moeten, is weer terug gekeerd: Hoorde van de instructeur dat iemand ouder dan 26, gedeeltelijk eerst commercieel gelest, nu bij de Luchtmacht vliegt, omdat ze te kort komen. Dus de mogelijkheid is altijd nog aanwezig! Dat deed me goed toen ik dat hoorde. Ik zie mezelf al in een heli van de Marine vliegen..Droom droom droom.. Maar ook trauma en KLPD lijkt me gaaf: dat ik in deze wereld wil blijven is zeker, waar ik uiteindelijk terecht kom: nog geen idee..
A.s. maandag is de volgende les: stay tuned!
Mooi :D Goed bezig heur. Het leest ook lekker weg :)
Hé broer,
dat zal best gaaf zijn!
Als-ie daar gaat landen, laat je dat toch zéker even horen?!
Vandaag weer les gehad?
En Engels?
Successimo!
Thanks broer en zus!
Laat ik zeker weten, dat zal nog wel een aantal lessen verder zijn, eerst het landen/opstijgen/taxiën/hoveren goed onder de knie krijgen. Gisteren was een drukke dag, zal deze nog weer even in een blog gooien.
Je hebt inmiddels dus ontdekt hoe je een reactie plaatst Margreet! ;-)