Flabbergasted

12-11-2012

Niets, maar dan ook helemaal niets heb ik gemerkt. Toen ik mijn blinddoek afdeed, was ik voor de komende 5 minuten even helemaal van de leg af. Niets is zo leuk als een verrassingsfeestje! Dit allemaal georganiseerd door mijn vriendin, iemand die zulke geheimpjes nooit snel voor zich kan houden. Dus toen ik geblinddoekt en wel richting een lokatie ging, waarvan ik wel een idee had, maar verder niets, vroeg ik ook voor de grap aan haar of zij het wel echt zelf was. Ik voelde dat dit een prachtige avond ging worden..



Het was de bedoeling om die avond te gaan borrelen met familie, iedereen zou wat hapjes en drankjes meenemen, alles op 1 hoop gooien, en klaar is je maaltijd. Leuk! Ik had recent mijn commerciele brevet voor helivliegen gehaald en dacht: 'Misschien dat er vanavond nog wel een taart bij is, of zelfs een cadeau. Ach, als het maar een gezellige avond is'.

'Weet je wat, we rijden ieder een stuk. Ik rij wel heen, rij jij terug..' (De mannen snappen hem. Als vrouwen deze snappen, zijn ze alcohol verslaafd) Ze liet het toe. Ik starte de auto en weg waren we. Maar na 10 mtr moest ik toch echt uitstappen. Bij haar kwamen naast de pretogen, ook een theedoek tevoorschijn. Die moest ik om. 'Aah, dacht ik, het gaat beginnen'.

'Normaal ben je altijd zo kletsend, nu zeg je bijna niks, vind je het wel leuk?' 'Tuurlijk vind ik het leuk, man, stil nou, ik probeer vanachter m'n blinddoek te concentreren waar we rijden'. 'Zijn ze ook aan het tennissen?' 'Hallo Jumbo'. Ik wist precies waar we reden. Totdat de rotonde kwam.. Van de 6 rondjes, was ik na 3 de tel kwijt. Shit! Andere tactiek toepassen. Rechtdoor is een camping. Links bebouwde kom in, moet ze dus zachter gaan rijden. Rechts blijft een 80 km/h weg, flauw naar links. Die gaat werken, dacht ik. En ja hoor, de bebouwde kom in. Ze slaat links af. 'Gaan we naar je ouders?' Gelijk daarna sloeg ze rechtsaf. Oei! Hier ben ik in geen jaren geweest. Ik gaf de moed op. Links, rechts, drempels, hard, zacht, ik had geen idee meer waar we waren. Van allerlei feestlokaties spookten door mijn hoofd.

We reden weer een rotonde op. He, dacht ik, dit is een grote, daar is er maar 1 van in de omgeving. 'Hallo Elburg' klonk ik triomphantelijk. 'Hmm, ik vind je stom' hoorde ik naast me. Wacht, ik moet haar weer opvrolijken. 'Als het goed is komt er zo een drempel toch?' vroeg ik, terwijl ik dacht, die komt niet. Ze was weer vrolijk, dacht dat ik het 'mishad'.

We rijden de weg in die ik uit duizenden herken, bijna heel mijn rijbewijs-leven lang kwam ik hier elke dag over, naar het huis van mijn ouders. 'Oke, dus toch thuis'. Toch een 'gewone' borrelavond dacht ik. We stapten uit, ik wilde stoer doen, en gelijk achter de auto langs lopen naar de achterdeur. 'Nee, deze kant op'. Ze draaide me om, en gelijk was de hele rit geconcentreerd zijn waar we reden, teniet gedaan: ik zou niet weten welke kant we op liepen.. Ik liep langzamer, voelde met m'n voeten, ik verwachte een drempel. Maar deze kwam niet..

'Pas op je hoofd voor de deken'. Huh? Sinds wanneer zit er een deken boven de achterdeur? Ik voelde met mijn hand boven mijn hoofd, en inderdaad, een deken. 'Doe je blinddoek maar af!' Ik verwachte mijn familie te zien, maar integendeel..

'Tadaaaaaaa!' BAM! De inhoud van de confittieshooters schoten door de lucht. De familie was er inderdaad, maar ook mijn vrienden en schoonfamilie. Even voelde ik me zwevend. Heel raar moment. Ik zag dat ik in de schuur was, die supergezellig ingericht was, met zelfs zaagsel en herfstbladeren op de vloer. Maar ik snapte totaal niet hoe de schuur in elkaar zat. 'Wie heeft dit geregeld?' 'Je vriendin'. Ik draaide me om en keek weer in dezelfde pretogen als eerder die avond. Ik geloofde het niet. Heel veel mensen hebben meegespeeld, nergens maar dan ook nergens heb ik ook maar iets vernomen. Niets. Dat is nog eens een verrassing. Ik wilde er wat langer mee wachten, maar ach, kom laten we het nu doen zei ik, dit is een mooi moment nu iedereen die me dierbaar is, hier samen is:

27 September 2013 hopen we te trouwen!

Een aantal foto's van het feestje vind je hier.